A Fejlesztokorok.hu fejlesztéskereső oldal kutatása* megvizsgálta, hogy hol keresnek fejlesztőt és információt a szülők, milyen szempontok szerint választanak terapeutát. A kutatás első része kimondottan a gyógypedagógusok/fejlesztők számára érdekes. A legfontosabb észrevételek, hogy a szülők 89%-a válaszolta azt, hogy az állami fejlesztésen kívül igénybe vesz magán fejlesztéseket is, a szülő-barát bánásmód a 3. legfontosabb szempont a terapeuta kiválasztásánál, és a szülők 86,5%-a váltott már fejlesztést/fejlesztőt.
Hol keres a szülő fejlesztőt?
Választásnál nagyon fontosak az ajánlások: szülői Facebook csoportban és személyesen is ezt keresik az anyák. Érdemes gyógypedagógusként részt venni a csoportok életében, nem reklámozással, hanem tanácsadással, egyrészt így hiteles kép alakul ki rólunk és sokan keresnek majd, másrészt rengeteg ötletet, igényt is meg lehet ismerni.

A hatékonyság mellett milyen szempontok szerint választ, vagy vált esetleg fejlesztőt?
Erre a kérdésre a válaszok minden csoportban (kevesebb mint egy éve fejlesztők, több mint négy éve fejlesztők, autizmussal élő családok vidék-Budapest) nagyjából azonosak voltak. Ezek alapján kijelenthetjük, hgoy a hatékonyság mellett a 4 legfontosabb szempont:
- Mennyire jön ki jól a gyerekkel a terapeuta? – 80%
- Mennyire von be mint szülőt? (bemehetek-e valamikor, folyamatosan téjékoztat) – 54%
- Helyszín – megközelíthetőség – 47%
- Ajánlások 46%

Az ár csupán a 6. szempont, de az eredményt torzíthatja, hogy a drága fejlesztést eleve kihagyják sokan és már csak az elérhető fejlesztések közül választanak.
Hol tájékozódik a terapeuta mellett?
Gyakorlatilag mindenki tájékozódik a terapeuta mellett máshol is, főleg a Google, magazinok és blogok a vezető tájékozódási pontok (idegen nyelven is!), ezt követi az ismerős és a szülői facebook csoportok, ahol be vannak linkelve a legújabb kutatások, ötletek. Már csak ezért is érdemes aktívan részvételt vállalni a csoportok életében gyógypedagógusként, fejlesztőként is.
Hányszor váltott már fejlesztést, vagy fejlesztőt (több is bejelölhető volt)?
A válaszadók 86,5%-a váltott már fejlesztést/fejlesztőt, leggyakrabban a hatékonyság miatt (54%), és 33% a fejlesztő személye miatt keresett másik terapeutát (pl nem volt jó az összhang a gyerekkel, vagy szülővel, nem passzoltak a személyiségek).
Érthető adat, hogy minél régebb óta jár fejlesztésekre a gyermek, annál inkább megnő a gyógypedagógusok szerepe: 4 éve fejlesztésre járók esetében már a szülők 46% a gyógypedagógusnál keres további fejlesztőt és ott is tájékozódik. Az autizmusban érintett családoknál ez az arány még magasabb: 61%!

A fejlesztokorok.hu oldal egy, a szülő szempontjaira épülő oldal, melyet érintett szülőként hoztunk létre: lehet problémára, korra, lokációra szűrve keresni. Célunk, hogy itt érthetően, egyszerűen tudjon a szülő tájékozódni és a problémájának megfelelő terapeutát megtalálni.
Regisztráljon Ön is az oldalra!
*a kutatás 213 fős, nem reprezentatív mintán készült, online. A kutatás második része hamarosan várható még több érdekes információval!